Какво е емоционална интелигентност

Емоционална интелигентност е способността да възприемате, разбирате и контролирате собствените си емоции, както и способността да разпознавате, разбирате и влияете на емоциите на другите

Колко пъти сте използвали математически уравнения и химични формули в живота си през последните двадесет години? Мнозина определено ще отговорят, че никога, а много дори няма да си спомнят какви бяха и как да ги ползват. Вместо това, колко удобно би било да научим в училище неща като истината за раждането, как да избегнем бракоразводни дела или най-добрият начин да се адаптираме на работното място. Нека си го кажем, това е, с което повечето от нас ще се сблъскат в бъдеще.
Концепцията за емоционална интелигентност
Емоционалната интелигентност е невероятно важно нещо, което може да помогне в много житейски ситуации. Тя е най-полезното умение, което ще ви даде начин да процъфтявате в живота и на работното място. И това, което е по-важно от онова, което всяко кариерно израстване в училище или университет ще ви впечатли. Това е способността да прецените как се вписвате в дадена ситуация и да бъдете чувствителни към начина, по който възприемате света около вас. Емоционалната интелигентност също ще ви помогне да манипулирате важна среща във ваша полза, ако можете да „четете“ емоциите на другите и да се научите да говорите правилно, за да получите желания резултат.
В книгата си от 1995 г. „Емоционална интелигентност: Защо може да е по-важна от коефициента на интелигентност“ психологът Даниел Голман описва коефициента на интелигентност като умение да управляваме чувствата си, да се мотивираме да си намерим работа, да бъдем креативни и да усещаме какво чувстват другите хора.
Въпреки че до голяма степен се вманиачаваме в нивото си на интелигентност, емоционалната интелигентност може да се развие и до четиридесетте ни години, въпреки факта, че някои хора са родени лидери, а други не. Повечето хора поддържат нивото на работа, като подобряват енергийния си баланс. По този начин те не са просто работоспособни, но и успяват да се задържат дълго време на една работа, да увеличат доходите си и да напреднат в кариерата.
Емоционална интелигентност: 5 етапа на развитие
За да разбирате и управлявате емоциите си и емоционалността на другите хора, трябва да сте наясно как чувствата влияят на нашите мисли и действия и как да използвате това знание, за да постигнете целите си.
Емоционалната интелигентност има 5 етапа на развитие:

- Самосъзнание – способността да разпознавате и разбирате собствените си емоции. Става въпрос за това да сте в хармония с чувствата си и да знаете как те влияят на поведението ви.
- Саморегулация – способността да управлявате емоциите си ефективно. Това включва контролиране на импулсивните реакции и намиране на здравословни начини за изразяване на чувствата.
- Мотивацията включва насочване на емоциите към постигане на цели. Става въпрос за използване на ентусиазъм и страст, за да се движим напред.
- Емпатията е способността да разбираш и споделяш чувствата на другите, когато човек е способен да се постави на мястото на друг и да види света от неговата гледна точка.
- Социалните умения са изграждане и поддържане на силни взаимоотношения чрез ефективна комуникация, разрешаване на конфликти и работа в екип.
Емоционалната интелигентност не е фиксирана черта. Чрез развиване на тези компоненти може да се развие и сравнително добра емоционална интелигентност.
Как можете да подобрите вашата емоционална интелигентност?
Основата за опитите да направите това е да се научите да слушате света около вас.
Колкото повече слушате, толкова по-интуитивно усещате енергийните нива на другите.
Бъдете по-самоосъзнати
Друга стъпка към подобряване на вашата емоционална интелигентност е да познавате себе си, да се стремите към самоосъзнаване и саморазбиране. Способността да бъдете честни със себе си и да признавате, изследвате и анализирате действията си – силните и слабите си страни. Това е по-лесно да се каже, отколкото да се направи, защото малцина от нас се наслаждават на суровия, самокритичен поглед в огледалото.
Обратната връзка от шефовете и колегите може да бъде просветляваща и да предостави смислена представа за всяко поведение, което трябва да развием или променим. Опитайте се да бъдете отворени към нови неща и не прекалено чувствителни.
Струва си да се запитате и какво бихте могли да направите различно?
Отново, по-лесно е да се каже, отколкото да се направи. Очевидно е, че е невъзможно да бъдете напълно имунизирани срещу мнението на другите хора. Негативните думи от шефове или близки се запечатват в съзнанието ви.
Някои хора намират за полезно да имат ментор или бизнес коуч.
Гледайте на обратната връзка като на възможност за растеж и подобряване на ситуацията.
Развиването на повече емпатия е важно
Добър начин да направите това е да се поставите на мястото на някой друг и да се опитате да избегнете осъждането. Не забравяйте, че не всеки е като вас. Човек с емпатия, състрадание и разбиране за човешката природа може да се свърже с другите на емоционално ниво.
Не забравяйте: не знаете какво ще се случи всеки ден, както и не познавате историята на всеки човек. Не разбирате защо вашият колега току-що ви е погледнал настойчиво? Отделете време, за да разберете. Винаги има причина за дадена емоция, разберете я, като поговорите с човека.
Негативните реакции са защитни
Често критиката не е насочена към вас. Понякога не става въпрос за вас самите, а за това какво мисли някой друг и какви са собствените му възприятия за вас. Всъщност, подобни реакции почти винаги са свързани с проблеми, тяхното решение и желанието за контролиране или манипулиране на ситуацията, насочено към този, който е произвел негативната емоция.
Струва си да се обърне внимание и кога изпитвате негативни емоции
Обикновено това е знак. Ако сте разстроени, запитайте се защо. Ако сте обяснили едно и също нещо три пъти и хората все още не разбират какво имате предвид, поемете отговорност и бъдете толерантни.
Имайте смелостта да си признаете, когато грешите
Признаването на грешки, както и това да се научите как да се справяте с тях показва характер, почтеност и че не сте робот. Никой не харесва самодоволните хора.
Емоционално интелигентните хора са самомотивирани. Те не се мотивират от материални неща или просто за да свършат дадена работа. Те обикновено са устойчиви и оптимистични, когато се сблъскат с разочарованието, и са водени от вътрешна амбиция.
Хората, които са емоционално интелигентни, могат бързо да изградят доверие в другите. Те избягват и не губят време в безполезни борби за власт. Те обикновено се радват на другите хора и уважават околните – техните лични граници и мнение. Не е чудно, че такива хора напредват бързо в живота и на работното място.
Източник: www.psychologytoday.com